اساسنامه ثبت تاسيس انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه شمال
ماده 1 : نام و نوع شخصيت حقوقي: موسسه انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه شمال
1-1 نام انجمن عبارت است از انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه شمال كه از اين پس اختصارا "انجمن" ناميده مي شود.
1-2 انجمن تشكيلاتي است وابسته به دانشگاه كه به هيچ يك از احزاب، گروهها، جمعيتهاي سياسي و... وابستگي نداشته و صرفا در راستاي تحقق اهداف خود به شرح ذيل فعاليت ميكند.
1-3 انجمن داراي تابعيت ايراني است.
ماده 2 : محل انجمن دانشگاه شمال در آمل است اما در صورت ضرورت و لزوم گسترش واحدها و كميته هاي تخصصي هيات امنا ميتوانند نسبت به ايجاد دفاتر فرعي و واحدهاي مربوطه در نقاط ديگر اقدام كند و مراتب را به اطلاع اعضاي انجمن برساند.
آدرس استان : مازندران – آمل – کیلومتر 5 جاده هراز – سه راهی امام زاده عبدالله (ع) – پردیس دانشگاه شمال
ماده 3: مدت فعاليت
مدت فعاليت انجمن از تاريخ تاسيس نامحدود است.
ماده 4: هدف و موضوع
كمك به ارتقا سطح علوم و تكنولوژي ملي، ايجاد و حفظ ارتباط مستمر بين فارغ التحصيلان و دانشگاه، كوشش براي ارتقا علمي، فني و دانش مديريتي فارغ التحصيلان علاقمند، ايجاد و تحكيم ارتباط علمي و فني بين دانشگاه و مراكز علمي و اجرائي به منظور آشنا نمودن دانشگاه با مراكز مذكور و قابليتها و نيازهاي علمي و فني آنها و رفع نيازهاي طرفين به كمك اين ارتباط، بهرهگيري از نظرات و تجارب فارغ التحصيلان در جهت ارتقا علمي و فني دانشگاه،
ماده 5: شرح وظايف
5-1 انتقال نيازهاي علمي و فني بخشهاي مختلف اجرائي كشور به دانشگاه
5-2 ارائه پيشنهادات درخصوص تغييرات لازم در برنامههاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه براساس نيازهاي فعلي و آتي جامعه
5-3 برگزاري كنفرانسها، سمينارها و گردهماي يهاي علمي، فني و اجتماعي به منظور بالاتر بردن دانش فني و تخصصي اعضا، بررسي مشكلات مربوطه و ارائه راه حلهاي مناسب.
5-4 آشنا نمودن دانشجويان و اساتيد با محيطهاي صنعتي، علمي و فني از طريق بازديدهاي علمي و تامين دوره هاي كارآموزي مناسب براي دانشجويان
5-5 مشاركت دادن اساتيد در شوراها يا كميتههاي فني يا هيات مديرههاي مراكز صنعتي، علمي، پژوهشي و...
5-6 انجام پروژههاي مشترك علمي و فني بين دانشگاه و بخشهاي اجرائي كشور
5-7 تلاش در برگزاري دورههايي براي ادامه تحصيل يا ارتقا علمي فارغ التحصيلان به صورت رسمي يا غير رسمي از
طريق دانشگاه و با همكاري بخشهاي اجرائي كشور
5-8 ايجاد تسهيلات لازم جهت استفاده فارغ التحصيلان از امكانات علمي و تحقيقاتي، فرهنگي و ورزشي دانشگاه (مانند كتابخانه، كامپيوتر، آزمايشگاهها، نظرات كارشناسانه اساتيد).
5-9 امكان استفاده اساتيد و دانشجويان از امكانات علمي، فني و تحقيقاتي مراكز صنعتي، پژوهشي و اجرائي كشور با توجه به ضوابط هريك از بخشهاي ذيربط.
5-10 تاسيس موسسات و شركتهاي مرتبط به اهداف انجمن
5-11 كمك در جذب فارغ التحصيلان دانشگاه در بخشهاي مناسب علمي، صنعتي، فني و اجرائي كشور
5-12 تلاش براي تحكيم روابط في مابين فارغ التحصيلان از طريق ايجاد باشگاه، فعاليتهاي ورزشي، تشكيل اردو،
گردهمايي و مانند آن.
5-13 ايجاد ارتباط با سايركانونها، موسسات و انجمن هاي علمي، تحقيقي و فني مرتبط با اهداف انجمن
5-14 سازماندهي لازم براي جذب كمكهاي مردمي و واحدهاي صنعتي و اقتصادي و هدايت آنها براي پيشبرد امور دانشگاه و انجمن
5-15 انتشار بولتن و خبرنامه انجمن در جهت تحقق اهداف و ايفاي وظايف آن
ماده 6: شرايط عضويت
6-1 عضويت اصلي
اشخاصي كه داراي شرايط زير باشند ميتوانند متقاضي عضويت در انجمن شوند
- اعتقاد به مباني نظام جمهوري اسلامي ايران
- داشتن مدرك تحصيلي از دانشگاه شمال يا عضويت در هيات علمي اين دانشگاه
6-2 عضويت افتخاري
عضويت افتخاري انجمن به پيشنهاد يكي از اعضا و تصويب هيات اجرايي ميسر ميباشد. اعضاي افتخاري ميتوانند در كليه فعاليتهاي انجمن به جز عضويت در هيات امنا و هيات اجرايي مشاركت داشته باشند.
ماده 7 : اركان
- هيات امنا
- هيات اجرايي
- دبيركل
- كميتههاي تخصصي
- بازرسان
ماده 8 : هيات امنا
8-1 پس از تصويب اساسنامه، اعضا هيات امنا از بين اعضا هيات موسس و يا ديگر اشخاص حائز شرايط عضويت انجمن
به تعداد 10 نفر شامل 8 نفر عضو اصلي و 2 نفر عضو علي البدل به شرح زير و براي مدت سه سال تعيين
ميگردند:
- رئيس دانشگاه عضو اصلي و رياست هيات امنا را عهده دار است.
مصوب هيات امنا براي هر دانشكده(براساس تعداد فارغ التحصيلان) با راي گيري از فارغ التحصيلان دانشكده
8-2 جلسات هيات امنا با حضور حداقل نصف اعضا رسميت مي يابد و تصميمات آن با حداكثر مطلق آرا حاضر، معتبر
است.
تبصره: براي تغيير و تصويب مفاد اساسنامه، آرا مثبت دو سوم اعضا حاضر لازم است.
8-3 هيات امنا به دعوت كتبي رئيس هئيت امنا و يا به درخواست دبير كل يا هيات اجرايي و يا بازرسان و در هر
صورت حداقل دوبار در سال تشكيل جلسه خواهد داد.
8-4 هيات امناي دوره اول متشكل از 5 نفر عضو اصلي و 1 نفر عضو علي البدل شامل رئيس دانشگاه به عنوان عضو
اصلي و رئيس هيات امنا و 2 نفر از اعضاي انجمن به انتخاب هيات موسس مي باشند.
8-5 اعضاي هيات امنا ميبايست شرايط ذيل را داشته باشند
- تابعيت جمهوري اسلامي ايران
- التزام به قانون اساسي و مباني نظام جمهوري اسلامي ايران
- داشتن حسن شهرت شغلي و اجتماعي
- داشتن حسن شهرت در التزام به احكام اسلامي
- نداشتن سوءپيشينه كيفري و وابستگي به احزاب و گروههاي محارب با نظام جمهوري اسلامي ايران
- عضويت در هيات علمي و يا دارا بودن مدرك فارغالتحصيلي از دانشگاه مربوط
- اقليتهاي مذهبي بايد واجد شرايط تعيين شده از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي باشد.
ماده 9: وظايف هيات امنا
9-1 استماع گزارش هيات اجرايي و بازرسان درخصوص فعاليتهاي انجام شده و بررسي و تصويب سياستهاي كلي
برنامه انجمن
9-2 تغيير مفاد اساسنامه
9-3 عزل و نصب اعضا اصلي و علي البدل هيات اجرايي و بازرسان
9-4 تصويب بودجه و اساسنامه
9-5 تصويب آييننامههاي مالي و معاملاتي
ماده 10 : هيات اجرايي
10-1 به منظور احراز سياستها و برنامه هاي انجمن و تحقق اهداف آن هياتي به نام هيات اجرايي تشكيل ميگردد.
هيات اجرايي داراي 5 نفر عضو اصلي و 2 نفر عضو علي البدل است. هيات امنا در اولين نشست خود اعضا اصلي و علي البدل را براي مدت دو سال انتخاب مينمايد. انتخاب مجدد اعضا بلامانع است.
10-2 هيات اجرايي در اولين جلسه خود كه ظرف مدت دو هفته بعد از انتخاب هيات اجرايي تشكيل ميگردد از بين اعضاي اصلي هيات اجرايي يك نفر را به عنوان دبيركل، يك نفر را به عنوان خزانه دار و يك نفر را به عنوان مدير اجرايي انتخاب ميكند. انتخاب مدير اجرايي خارج از اعضاي اصلي هيات اجرايي بلامانع است.
10-3 جلسات هيات اجرايي به حضور حداقل 5 نفر از اعضا رسميت داشته و تصميمات آن با اكثريت اعضا حاضر در جلسه معتبر خواهد بود. اعضا علي البدل در كليه جلسات دعوت خواهند شد و در صورت غيبت هر يك از اعضا اصلي، عضو علي البدل حاضر صاحب راي ميباشد. جلسه هيات به دعوت دبير كل يا بنا به تقاضاي حداقل 2 نفر از اعضاي اصلي تشكيل ميگردد.
تبصره : براي عزل دبيركل انجمن راي حداقل 6 نفر از اعضاي هيات اجرايي لازم است.
ماده 11 : وظايف و اختيارات هيات اجرايي
11-1 اجراي سياستها و برنامههاي مصوب هيات امنا و انجام كليه امور مربوط به انجمن در جهت تحقق اهداف آن.
11-2 تدوين سياستهاي كلي انجمن و آيين نامههاي مالي و معاملاتي و ارائه به هيات امنا جهت تصويب آن
11-3 تهيه و تصويب ساير آيين نامه ها
11-4 تعيين اعضاي كميتههاي تخصصي و تشكيل اين كميتهها و نظارت بر فعاليت آنها
11-5 نظارت بر مجموع فعاليتهايي كه به نام انجمن انجام ميشود از جمله برگزاري سيمنارها، ميزگردها و جلسات سخنراني در چهارچوب اهداف و سياستهاي انجمن.
11-6 بررسي و تاييد پيشنهادات دبيركل درخصوص خط مشي برنامه و بودجه سالانه، ترازنامه مالي، گزارش عملكرد تاسيس دفاتر فرعي جهت ارائه به هيات امنا
11-7 تصويب ضوابط مربوط به قبول هدايا و كمك هاي بلاعوض
11-8 تصويب تشكيلات اجرايي انجمن در چهارچوب اساسنامه
11-9 تصويب ميزان حق عضويت اعضا
11-10 عزل و نصب دبير كل
ماده 12 : دبيركل
دبيركل مجري مصوبات هيات اجرايي و با بالاترين مقام اجرائي انجمن و مسئول حسن انجام كليه امور و هدايت فعاليتها و حفظ حقوق و منافع انجمن بر طبق مفاد اين اساسنامه و آييننامههاي مصوب آن ميباشد.
شرح وظايف دبيركل:
12-1 مسئوليت ايجاد ارتباط و تماس و مكاتبه با كليه اشخاص حقيقي و مراجع رسمي، دولتي و غيردولتي
12-2 نمايندگي انجمن در كليه مراجع با حق توكيل به غير
12-3 ارجاع دعاوي و حق صلح با تصويب هيات اجرايي
12-4 پيشنهاد سياست، خط مشي، برنامه و بودجه سالانه، ارائه گزارشهاي عملكرد، ترازنامه، پيشنهاد تاسيس دفاتر فرعي و آيين نامههاي مورد نياز به هيات اجرايي جهت اقدام لازم
12-5 تهيه تشكيلات مناسب و پيشنهاد آن به هيات اجرايي به منظور تصويب
12-6 تنظيم، هدايت و انجام امور انجمن در قالب برنامه ها و بودجه مصوب
12-7 انجام ساير وظايف محوله از طرف هيات اجرايي
12-8 دبيركل ميتواند بخشي از اختيارات خود را در چهارچوب آيين نامه هاي مصوب به غير تفويض كند.
12-9 دبيركل ميتواند از بين اعضاي هيات اجرايي فردي را به نام قائم مقام خود تعيين نمايد.
ماده 13 : كميته هاي تخصصي
13-1 به منظور پيشبرد اهداف انجمن در زمينههاي تخصصي كميته هايي تشكيل خواهد شد. اركان و شرح وظايف كميته هاي فوق الذكر با پيشنهاد دبيركل و تصويب هيات اجرايي خواهد بود.
13-2 براي استفاده از اعضاي هيات علمي دانشگاه در كميتههاي تخصصي موافقت رئيس دانشگاه لازم است.
ماده 14 : دارندگان حق امضا كليه اوراق و اسناد بهادار و تعهدآور موسسه از قبيل چك، سفته، بروات و قراردادها و عقود اسلامي و اوراق عادي و اداري با امضا 2 نفر از 4 نفر(دبيركل، قائم مقام دبيركل، خزانه دار، مدير اجرايي) متفقا همراه با مهر انجمن معتبر است.
ماده 15 : بازرسان انجمن
15-1 انجمن داراي دو نفر بازرس (اصلي و علي البدل) است كه به وسيله هيات امنا براي مدت يك سال جهت نظارت بر كليه امور انجمن انتخاب ميشوند. انتخاب مجدد هر يك از بازرسان در هر زمان بلامانع است.
15-2 وظايف و مسئوليتهاي بازرسان به شرح زير است:
- رسيدگي به ترازنامه و ساير گزارشهاي مالي
- تهيه گزارش كتبي و اظهار نظر در مورد عملكرد هيات اجرايي و دبيركل گزارشهاي مذكور ميبايست 15 روز قبل از اجلاس هيات امنا در اختيار آن هيات قرار گيرد.
15-3 بازرسان ميتوانند براي انجام وظايف خود به كليه مدارك و اسناد مورد نياز در انجمن مراجعه و كسب اطلاع نمايند بگونه اي كه در امور اجرائي انجمن وقفه اي ايجاد نگردد.
ماده 16 : خزانه دار
خزانه دار انجمن مسئول امور مالي و حفظ و نگهداري اموال و موجوديهاي نقدي و دريافت حق عضويت از اعضا انجمن و نيز قبول كمكهاي مالي و اعانات بلاعوض و ساير عطايايي است كه از طرف اشخاص و يا موسسات به انجمن پرداخت ميگردد. وظايف خزانه دار و حدود مسئوليت هايش از طرف هيات اجرايي تعيين خواهد شد.
ماده 17 : سال مالي موسسه از اول فروردين ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه همان سال خاتمه مييابد. به استثناي سال اول كه ابتداي آن از تاريخ تاسيس موسسه است.
ماده 18 : ساير موارد
18-1 انحلال انجمن با تصويب حداقل دو سوم كل اعضا هيات امنا تحقق مييابد.
18-2 در صورت انحلال، كميتهاي توسط هيات امنا انتخاب ميشود. اين هيات زير نظر رئيس دانشگاه نسبت به تسويه
اموال انجمن اقدام خواهد كرد. كليه امور انجمن با احتساب بدهي ها در اختيار دانشگاه قرار ميگيرد.